YouTube is een belangrijk platform geworden voor podcasts, nu video steeds populairder wordt bij luisteraars. Het platform wil op deze trend inspelen door meer videopodcasts te brengen.

Stephanie Chan en Emma Sweet van het podcastteam van YouTube hielden in april een online seminar over de basisprincipes van YouTube-podcasts en deelden hun belangrijkste inzichten.

“Hoewel het plaatsen van een podcast op YouTube kan lijken op een set-it-and-forget-it-proces, zijn er in feite een heleboel manieren om je content te optimaliseren, zodat je een groter publiek bereikt en YouTube optimaal kunt benutten”, zei Sweet.

De experts van YouTube zeiden dat ze meer interesse voor YouTube-podcasts zien, deels omdat meer mensen ze op tv bekijken.

“We zien een explosieve groei qua kijkgedrag bij mensen thuis, waar mensen YouTube op hun tv bekijken”, zei Chan, verwijzend naar het algehele YouTube-kijkerspubliek. “De huiskamer is eigenlijk de snelst groeiende bron van YouTube-kijktijd.”

Podcasts op YouTube worden op twee manieren beluisterd en/of bekeken: de YouTube-app of de YouTube Muziek-app. Wanneer een maker een podcast uploadt naar de YouTube Studio, het back-end platform waar makers hun kanalen kunnen beheren, wordt de podcast beschikbaar gemaakt op beide platforms.

Met YouTube Music kunnen gebruikers podcasts downloaden, deze onderweg op de achtergrond beluisteren en verder gaan waar ze gebleven waren, als ze de videopodcast eerst op de hoofdapp hebben bekeken en daarna zijn overgestapt op YouTube Music.

YouTube heeft ook functies toegevoegd om de zichtbaarheid en vindbaarheid van podcasts te vergroten, waaronder een speciale pagina, zoekkaarten, een zijbalk met afspeellijsten binnen zoekresultaten waarin recente afleveringen worden weergegeven en een podcast-tabblad binnen de pagina's van YouTube-kanalen.

“Podcastcontent is anders dan andere YouTube-content,” zegt Sweet. “Bij doorlopende podcasts willen gebruikers bijvoorbeeld naar de volgende aflevering in die afspeellijst kunnen luisteren. Dus als je een serie aan het beluisteren bent, krijg je gelijk een aanbeveling voor de volgende aflevering.”

Dit zin 5 strategieën die de experts deelden voor het lanceren van een succesvolle podcast op YouTube:

Reality-TV ster Nick Viall heeft een wekelijkse videopodcast op YouTube genaamd “The Viall Files. Foto: Emma McIntyre.

Behandel podcasts als afspeellijsten en podcastafleveringen als video's binnen die afspeellijst.

Als je YouTube-kanaal alleen podcastafleveringen bevat, raadt Chan aan om die video's in een afspeellijst te plaatsen en de afspeellijst als podcast te markeren in YouTube Studio. Het is de enige manier om het platform te laten weten dat je video's deel uitmaken van een podcast.

Videomakers die ook podcasts hebben op YouTube, kunnen een nieuwe afspeellijst maken voor de podcast, of een bestaande afspeellijst instellen als podcast.

Chan zegt echter dat deze afspeellijsten alleen volledige podcastafleveringen moeten bevatten, geen clips of ongerelateerde inhoud.

Deze afspeellijsten bepalen ook hoe een podcast wordt weergegeven in de YouTube Muziek-app. De volgorde van de afleveringen die in de afspeellijst worden weergegeven, komt overeen met de volgorde van de afleveringen op YouTube Muziek.

Gebruik YouTube Analytics om de prestaties van je podcast te meten.

Met YouTube Studio kunnen makers de prestaties van een video bijhouden, inclusief statistieken zoals verkeersbronnen, demografische gegevens van het publiek, retentie van het publiek en inkomsten. Podcasters kunnen het gebruiken om analytics bij te houden, net als bij elke andere video.

Chan zegt dat het team ook meer statistieken voor podcasts aan het ontwikkelen is. YouTube heeft bijvoorbeeld onlangs podcasts toegevoegd als format in het gedeelte “What Your Audience Watches” van de YouTube Studio. Hierdoor kunnen makers andere podcasts zien waar hun publiek naar luistert op YouTube.

Moet je je podcast op een bestaand kanaal plaatsen of een nieuw kanaal beginnen?

Om te beslissen of je een nieuw YouTube-kanaal begint of podcastafleveringen op je bestaande kanaal plaatst, moet je nagaan hoeveel overlap er bestaat tussen het publiek.

“Als je een kanaal hebt over koken en je podcast gaat over het nabootsen van historische recepten, houd dan alles op één kanaal en geef het kanaal een naam die je bredere identiteit weerspiegelt,” zegt Sweet. “Als de overlap kleiner is, zoals als je een kookkanaal hebt maar je nieuwe podcast gaat over filmrecensies, dan kun je misschien beter aparte kanalen maken om elk afzonderlijk publiek beter te bedienen.”

Denk ook na over hoe groot je podcast is. Als het nieuw is, kan het op je oorspronkelijke kanaal blijven om het te laten groeien. Maar als je podcast al een publiek heeft, kun je het beste een apart kanaal maken.

Denk aan branding, van thumbnails tot titels

Om luisteraars te helpen op de hoogte te blijven van je podcast, deel je je uploadschema, socialmedialinks en andere podcastinformatie in de banner bovenaan je YouTube-kanaal.

“Je kunt bijvoorbeeld zeggen ‘elke dinsdag nieuwe afleveringen’ of iets dergelijks,” zegt Sweet. Sweet raadt ook aan om het merk van de podcast, inclusief de titels van de afleveringen, consistent te houden op YouTube en andere platforms.

“Een kanaal-avatar is een andere belangrijk merkonderdeel,” zegt Sweet. “Als je een podcastspecifiek kanaal bent, raden we je aan dezelfde branding en afbeeldingen op YouTube te gebruiken als op andere podcastplatforms, zodat mensen dit gemakkelijk kunnen herkennen als je officiële podcast.”

Door een kanaaltrailer te uploaden, kunnen gebruikers ook een voorvertoning van je podcast bekijken. Makers kunnen verschillende trailers tonen aan abonnees en niet-abonnees, zoals een algemene podcasttrailer voor nieuwe luisteraars en een fragment van de laatste aflevering aan abonnees.

Het helpt ook om de naam van je podcast en de titels van je afleveringen zo zoekvriendelijk mogelijk te maken, door sleutelwoorden op te nemen en ervoor te zorgen dat ze elke titel minder dan 70 tekens lang is.

“Je gezicht tonen in de thumbnail kan ook helpen om je bereik te vergroten” zegt Sweet.

Optimaliseer je bereik met YouTube-shorts

Sweet raadt aan om naast volledige afleveringen ook podcastclips te posten, om nieuw publiek aan te trekken via YouTube-shorts.

Makers kunnen vanuit een korte aflevering linken naar een podcastaflevering, om zo kijkers naar de volledige aflevering te leiden.

In YouTube Studio kunnen makers in slechts een paar stappen een kort filmpje maken uit een geüploade lange video.

LEES OOK: Merken gaven vorig jaar 700% meer uit aan influencer marketing via YouTube Shorts – plus 3 andere belangrijke marketingtrends